Słownik Pojęć i zwrotów dla pozycjonerów (Kompedium Seo)

Słownik Pojęć i zwrotów dla pozycjonerów (Kompedium Seo)
Wstęp Słownik Seo
Pozycjonowanie to bardzo szeroka dziedzina w której każdy detal może mieć znaczenie dla pozycji twojej witryny. Warto więc znać podstawowe pojęcia stosowane w gronie “Pozycjonerów“. Większość pojęć jest zaczerpnięte z angielskich nazw i jest często stosowana na różnego rodzaju forach i stronach branżowych.
Definicje / Błędy / Informacje / Najczęściej spotykane
Numery Błędów zgłaszanych przez serwer:
200 – Poprawnie pobrano wszystko ok
301 – (moved pernamently) przeniesione całkowicie na inny adres (często stosowane przekierowanie gdy chcemy przenieść starą domenę w nowe miejsce)
302 – (moved temporary) przekierowanie tymczasowe
307 – działa podobnie jak 302 z kilkoma ulepszeniami względem 302
403 – (forbidden) dostęp zabroniony najczęściej związane z polityką na stronie, lub próbujemy wejść bez odpowiednich uprawnień
404 -(not found) nie znaleziono zasobu coś czego powinniśmy unikać i naprawiać jak najszybciej. Lepiej mieć 301 na adres główny niż błąd 404.
410 – podobnie jak 404 nie ma takiego zasobu z tą różnicą i jest on uznany jako całkowicie zaginiony i nie ma możliwości odtworzenia tego adresu.
500 – (internal server error) wewnętrzny błąd serwera (sprawdź ustawienia swojego serwera).
503 – (service unavailable) – serwis niedostępny / strona niedostępna / najczęściej przez prace trwające aktualnie na stronie.
Pozycjonowanie terminy – definicje oraz podstawy seo:
Adsense
Jedna z podstawowych usług google umożliwiająca użytkownikom zarabianie na reklamach wyświetlanych na ich stronach, blogach czy sklepach. Adsense jest najchętniej wybieraną usługą marketerów od lat. Dlatego istnieje bardzo wiele obostrzeń dotyczących treści prezentowanych na stronie jak i sposobu wyświetlania na niej reklam.
Adwords
Kolejna usługa google działająca w przeciwny sposób do adsense a mianowicie, to my wykupujemy reklamy u innych aby nasza strona była widoczna w sieci. Adwords również ma swoją politykę i nie możemy prezentować treści niezgodnych z regulaminem. Narzędzie to jest również stosowane przez pozycjonerów w celu chociażby porównywania słów kluczowych.
Ajax
asynchroniczny javascript pozwalający “zrobić coś na stronie” bez jej przeładowywania co sprawdza się dobrze jeśli chodzi o odczucia użytkownika. Możliwa jest bezpośrednia interakcja z użytkownikiem i wprowadzanymi przykładowo w formularzu danymi.
Algorytm google
pojęcie tyczy się algorytmów pozycjonujących google które indeksują nasze witryny. Są one często aktualizowane i to one sprawiają iż nasza strona jest widoczna lub zbanowana z indeksu google.
Alt
znacznik html określający dodatkowy parametr obrazka. Najczęściej używany jako opis obrazka w przypadku gdy ten obrazek się nie wczyta. Jest on także wykorzystywany w pozycjonowaniu słów kluczowych.
Alternatywny tekst
jest to atrybut obrazka, który jest widziany przez użytkownika w momencie gdy obrazek nie może się wyświetlić. Jest to atrybut stosowany przez “pozycjonerów” do wpisywania ważnych słów kluczowych dla danego artykułu lub strony.
Blackhat seo
tym mianem są określane “szemrane” techniki pozycjonowania czyli niezgodne z polityką google. Techniki te najczęściej działają bardzo dobrze i potrafią sprawić, że nasza strona będzie w top 10 wyników wyszukiwania. Jednak najczęściej przez bardzo krótki czas gdyż algorytmy google są często aktualizowane i zmieniane. Strony takie wcześniej czy później są wyłapywane, jednak nadal dużo osób korzysta z tych technik szczególnie przy projektach krótkotrwałych lub oszukując klientów tzw. (małe firmy seo które znikają po miesiącu lub po “wykonaniu swojej pracy”).Blackhat seo jest przeciwieństwem whitehat seo.
Backlink
nic innego jak link zwrotny, jedna z podstawowych form uzyskiwania lepszych wyników w google to właśnie przez stosowanie backlinków. Aktualnie ma to sens jedynie przy wartościowych linkach o wysokim współczynniku zaufania (trust flow).
Blog
Strona internetowa w specjalnej formie wpisów, blog najczęściej jest obecnie kojarzony z systemem zarządzania wordpress. Jako blog uznajemy stronę z wpisami dziennymi, forma dziennika, wideo-blog czyli forma wrzucania filmów i relacji np z różnych eventów.
Boostowanie pozycji
Jest to podnoszenie wartości a właściwie pozycji witryny w wyszukiwarce. Jest to stwierdzenie ogólne może to być zarówno działanie whitehat jak i blackhat.
Cloaking
Jedna z metod Blackhat seo polegająca na prezentowaniu różnych treści w sposób niezgodny z polityką google. A mianowicie użytkownik widzi zupełnie co innego niż chciał wyszukać. Inne treści są przekazywane robotom algorytmu googla a inne użytkownikowi końcowemu. Dzisiaj ta metoda jest niezbyt skuteczna gdyż takie akcje są dosyć szybko wyłapywane przez algorytm. Natomiast sięgając nieco do historii googla i tak trzy lub cztery lata wstecz zobaczymy wysyp tego typu akcji i kampanii prowadzonej przez “podziemny świat botnetu”. Kluczową rolę przy tej metodzie odgrywał adres ip użytkownika końcowego. Aktualnie jest praktycznie niestosowana lecz wpisała się w historię seo.
CTR
Click Through Rate czyli klikalność w dany link, domenę itp. Należy jednak brać pod uwagę iż najczęściej ten współczynnik jest mierzony dla unikalnych kliknięć. Wskaźnik ctr jest jednym z podstawowych dla wszelkiego rodzaju kampanii reklamowych np. adwords, analitics czy adsense. Często sprawdzane jest również to czy ktoś po kliknięciu w dany link kliknął jakikolwiek link wewnątrz czy np. po 1 sekundzie wyszedł z danej strony. Istnieje wiele różnych skryptów do pomiarów ctr według różnych modyfikacji najciekawsze są te, które dodatkowo informują o konwersji np. złożeniu zamówienia oraz czasie, ile użytkownik pozostał na danej stronie.
GSC / Google Search Console
Usługa google dla webmasterów w której sprawdzimy najważniejszy aspekty dotyczące indeksowania naszej witryny w google. Podstawowe narzędzie od jakiego powinniśmy zacząć naszą przygodę z seo.
Linkowanie wewnętrzne
Rodzaj linkowania wewnątrz strony, czyli umieszczanie linków do własnych zasobów o innej lub podobnej treści wewnątrz danej strony lub wpisu.
Linkowanie zewnętrzne
Ta sama sytuacja co przy linkowaniu wewnętrznym tyle, że linkujemy do innych stron.
Local Seo
Pozycjonowanie lokalne dla danego regionu, najczęściej tyczy się firm działających na danym regionie. Jest to także często odniesienie do google local firm – rejestru zarejestrowanych firm w google, który znacznie ułatwia wybicie się naszej strony na wyżyny dla danych słów kluczowych w danym regionie. Przykład “fryzjer kraków”, “zakład krawiecki Gdynia” lub chociażby “sklep spożywczy Przemyśl”.
No-follow
Specjalny atrybut stosowany by wykluczyć daną stronę z indeksu google. Przez pozycjonerów i webasterów jest wykorzystywany głównie dla linków wychodzących. W sklepach internetowych używany również np. przy koszyku użytkownika itp funkcjom.
Responsywna strona
Jest to strona www dostosowana do urządzeń przenośnych tabletów, telefonów itp. Chodzi głównie o to iż strona odpowiednio zmniejsza swoje rozmiary by była dobrze wyświetlana dla użytkownika. Responsywność może być rozwiązana na kilka sposobów np. kilka różnych wersji witryny lub skrypt js. skalujące stronę do wymiarów danego okna lub rozdzielczości urządzenia.
Trust Files
zaufane pliki, często też używane określenie dla plików pdf wpływających na pozycjonowanie.
Trust Flow
współczynnik zaufania witryny pokazujący jego “ważność” wykorzystywany przez chociażby popularny serwis rankigowy “majestic”. I’m wyższy trust flow tym większym zaufaniem cieszy się witryna. Najczęściej decydują o tym backlinki ze stron rządowych, szkół, znanych marek branżowych (edu, gov).
WhiteHat Seo
Akcje określane mianem dozwolonych w terminologii pozycjonowania. Czyli wszelkie akcje, które nie powodują żadnego konfliktu z polityką google a przynoszą korzyści dla użytkownika. Należy pamiętać iż granica między blackhat a whitehat jest dosyć cienka i łatwo ją przekroczyć.