0
Posted 09/05/2018 by donmarick in Informacje
 
 

Historia Seo okiem webmastera 2018

historia seo według ivb
historia seo według ivb

Historia Seo okiem webmastera 2018

Seo wstęp

Dziedzina Seo i pozycjonowania rozwija się w ogromnym stopniu i ewoluuje z tygodnia na tydzień. Tak więc nie ma się co dziwić iż powstaje mnóstwo artykułów, poradników a nawet wideotutoriali, które rzekomo mają pomóc naszej stronie osiągnąć szczyty popularności w google. Jest jeden problem, być może i porady które czytamy są dobre i wpłynęły by korzystnie na wyniki wyszukiwania gdyby nie czas. Jak wcześniej wspomniałem ewolucja algorytmów google i szybkość zmian jest tak duża, że czasami dobry poradnik który pozwalał łatwo zdobyć top 10 nagle po 2 tygodniach czy miesiącu od zamieszczenia staje się bezwartościowy. A wykonane przez nas działania zamiast pomóc wręcz przeciwnie ciągną stronę w dół. Tak więc dużo porad, które rzeczywiście działają są albo Blackhat albo pilnie strzeżone przez “wynalazców” danej techniki.

 

Jeśli sięgnąć pamięcią seo historia prawdziwa…

Jeśli prześledzimy informacje w internecie lub prościej mówiąc jeśli poszukamy informacji o google w google (brzmi niezbyt ciekawie) to znajdziemy trochę ciekawych informacji.

1993 r – przed google powstały inne przeglądarki chociażby Architext wymyślony przez 6 studentów ze Stanford.

1994 r – Altavista, Yahoo i dwie inne wyszukiwarki wchodzą do gry.

1996 r – Algorytm wyszukiwania BackRub, dla webmasterów i ludzi z branży seo może to być wyznacznik i historyczna data. Tutaj zaczyna się historia budowania linków, wyszukiwania i elementów związanych z pozycjonowaniem.

1997 r– Powstanie przeglądarki Ask.com która niestety nie zyskała tak dużej popularności jak google.

1998 r – Powstanie google.

Ciężko powiedzieć, że rok 1996 to powstanie seo dlatego umownie możemy powiedzieć że są to późne lata 90. Jednak to tylko początek nikomu jeszcze nieznanego i nierozpowszechnionego SEO.

2000 r – Rozkwit google, przeglądarka uwielbiana i popularyzowana przez użytkowników ze względu na swoją prostotę i łatwość użytkowania. To początek ekspansji największej przeglądarki na świecie. Po roku 2000 zaczynają się pojawiać pierwsze bardziej poważne oferty komercyjnego wykorzystania przeglądarki.

To własnie na początku roku 2000 pojawia się coś nowego zwanego Pagerankiem czyli to co google wykorzystywało długi czas do określenia w jakim miejscu wyszukiwania ma być dana witryna. A prościej mówiąc była to wartość witryna określana w skali od 0-9. Gdzie 0 było wartością najniższą a 9 najwyższą. Pagerank głównie zależał od ilości backlinków tak więc można było nim dosyć łatwo manipulować.

2001 r – Powołanie generalnego dyrektora dla firmy google Erica Schmidta. W tych latach powstaje i działa również strona moz zajmująca się seo, chyba największa tego typu witryna która zresztą działa do dzisiaj.

2003 r – Poważna aktualizacja algorytmu google zwana “Floryda”. Jest to chyba pierwsza większa łatka dotycząca algorytmu, która nałożyła kary na strony, które działają niezgodnie z zasadami google naruszając ich regulamin.

2005 r – Dlaczego ta data jest ważna ? Odpowiedź jest prosta to tutaj google, yahoo i msn czyli największe giganty wyszukiwania podejmują kroki odnośnie wprowadzenia atrybutu nofollow. Była to decyzja związana ze zbyt dużą ilością linków oraz spamu panującego w sieci. Można tą datę uznać jako taki początek batalii przeciwko blackhat seo i spamerom. Tego też roku google wprowadziło nowe narzędzie dla webmasterów a mianowicie google analitics, które po dziś dzień jest największym narzędziem analitycznym dotyczącym stron jakie możemy sobie wyobrazić. (Google analitics również przeżyło kilka pięknych aktualizacji i zmian być może za jakiś czas odkryjemy również i te karty historii)

2009 r druga połowa – powstanie Binga, miał to być strzał prosto w serce google i bezpardonowe morderstwo największej przeglądarki na świecie. W rezultacie nic takiego się nie stało nie pomogły liczne kampanie i nawoływanie do zmian. Myślę że przyzwyczajenia użytkowników wzięły tutaj górę. Bing wprowadzał wyszukiwanie po słowach kluczowych i faworyzował tutaj większe strony jednak nie przejął rynku wyszukiwania. Na dzień pisania tego artykułu Bing osiąga około 3-5% wszystkich wyszukiwań w sieci to nie stanowi jakiegokolwiek zagrożenia dla google. Rok 2009 to także zmiany algorytmu google czyli update zwany “kaffeine”. Seo w tym momencie nabrało całkiem ładnych kształtów tak więc zmiany były wymagane i słuszne. Batalia z blackhat dalej trwa.

2010 r – ludzie zaczynają sobie uświadamiać, jak wielka rozbieżność pojawia się między wpisanymi słowami kluczowymi a wynikami wyszukiwania. W tym roku mówi się o dużych czystkach i nałożeniu kar na dosyć pokaźną liczbę stron. Również w tym roku google zauważyło wielki potencjał socialmediów i ich szybki rozwój na co zresztą zaczęło stawiać.

2011 r – Luka którą wykorzystało bardzo wiele osób a mianowicie korzystanie z domen edu do wrzucania stron z dowolnymi słowami kluczowymi do top 10 a nawet top 3. Pojawiło się sporo kontrowersji domeny z nieodpowiednią treścią były wyżej niż znane marki funkcjonujące od lat. Tutaj również wprowadzono aktualizację Panda.

2012 r – Penguin to w skrócie kolejna aktualizacja google dotycząca algorytmu. Wprowadzał kolejne zmiany których nie poprawiła Panda i które nie mogły zostać ręcznie poprawione. Tutaj seo zaczyna wyglądać zupełnie inaczej niż to było na początku. Jest to moim zdaniem kluczowa aktualizacja zmieniająca bardzo istotne rzeczy dotyczące wyszukiwania treści według słów kluczowych. Google zaczęło wnikać znacznie głębiej w treść postów przez co nie liczy się już tylko tytuł danego artykuły ale to do czego rzeczywiście odwołuje się wpis. Penguin to kolejne kary dla kolejnych propagatorów blackhat seo.

2014 rPigeon aktualizacja dla małych firm, tak dopiero teraz google dostrzega potrzebę stworzenia wyszukiwań lokalnych dla użytkowników. Wyszukiwanie najlepszego fryzjera w całej Polsce mija się nieco z celem gdy po prostu chcemy iść do najbliżej położonego salonu fryzjerskiego. W 2014 zaczyna się właśnie propagowanie wyszukiwań lokalnych. Dużą rolę zaczęły również odgrywać synonimy słów przez co podobny wyraz niekoniecznie musiał być traktowany jako zupełnie nowy. Pigeon ujednolicił nieco sposób wyszukiwania dając nowe możliwości i zmieniając perspektywę wielu “pozycjonerów”.

2015 r – To rewolucja w stronę telefonów i smartfonów. Kary google dla stron, które nie wspierają urządzeń mobilnych mogą wydawać się nieuzasadnione ale przy tak dużym popycie na te urządzenia i ich rozprzestrzenieniu się uważam, że to była słuszna decyzja ze strony google. Zwłaszcza, że w tym roku urządzenia mobilne korzystające z internetu przejęły około 50 % więc trudno się dziwić takiej decyzji.

2016 i 2017 r – zmiany nadal w kierunku urządzeń mobilnych i trochę kar za stosowanie popupów i reklam niezgodnych z polityką firmy na tych właśnie urządzeniach. Znacznie większa liczba google botów wędrująca po stronach internetowych w poszukiwaniu fraz kluczowych, treści, tytułów. Google obecnie ma dynamiczne dostosowywanie się robotów google do treści zamieszczanych na naszej stronie. Chodzi o to gdy np. publikujemy nowy artykuł raz na 2 miesiące to google bot będzie odwiedzał nasza stronę bardzo rzadko np. raz na 2 tygodnie. (możemy wymusić próbę indeksacji danej treści w celu jej przyśpieszenia przez chociażby Google search console) indeks takich witryn będzie się zmieniał również bardzo wolno. Natomiast jeśli piszemy kilka unikalnych artykułów dziennie google bot może odwiedzić nasza stronę nawet kilka razy dziennie.

2018 r – Zobaczymy co przyniesie 🙂

 

 


donmarick